על מה לנגן?

בשיעור זה מתבצעת סקירה על סוגי הקלידים הקיימים:

  • אילו סוגי קלידים יש?
  • מה ההבדלים ביניהם?
  • מה השיקולים בבחירת הקלידים?
  • מה ניתן ללמוד מהקורס גם אין ברשותי קלידים?

הסקירה הבאה יכולה לעזור מאוד בבחירת סוג הקלידים שברצונכם לנגן. במידה וכבר בחרתם באיזה כלי אתם הולכים להשתמש, בין אם זה מה שיש לכם בבית ובין אם כבר רכשתם את כלי הנגינה-  ייתכן שהמסמך הזה פחות רלוונטי אליכם. 

הערה: קורס זה מתאים לכל סוגי הקלידים, ותוכלו ליישם את הנלמד בקורס על כל סוג קלידים.

איזה סוגי קלידים יש?

פסנתר קלאסי

זהו הפסנתר הנפוץ והמקורי. בניגוד לשאר סוגי הקלידים, הפסנתר הרגיל לא צורך חשמל ויכול לתת צליל שמאוד נאמן למקור. הפסנתר הזה עובד על טכנולוגיה המבוססת על הזזת מיתרים הנמצאים בתוך גוף הפסנתר. כאשר לוחצים על קלידי הפסנתר למעשה אנחנו מזיזים מיתרים המפיקים את הצליל של הפסנתר.

הפסנתרים הקלאסים מחולקים באופן גס לשני סוגים- פסנתר כנף ופסנתר רגיל. פסנתר כנף זה הפסנתר הגדול והמרשים בעל גוף המזכיר כנף. ואילו הפסנתר הרגיל הוא קומפקטי יותר.

פסנתר חשמלי

פסנתר חשמלי דומה מאוד במראה לפסנתר קלאסי, וברוב המוחלט של המקרים נשמע ממש כמו פסנתר רגיל. מה ששונה בין פסנתר קלאסי לחשמלי הוא שפסנתר חשמלי אינו מזיז מיתרים פיזים בעת הנגינה אלא משתמש בצלילים מוקלטים מראש של פסנתר. כאשר לוחצים על קלידים  של פסנתר חשמלי, הצליל שיוצא הוא צליל מוקלט של התו אותו אנחנו מנגינים, והוא מושמע באמצעות רמקולים הנמצאים בפסנתר.

לפסנתר חשמלי בדרך כלל יש צלילים נוספים שניתן לנגן (כמו כינורות, חליל ועוד). ספריית הצלילים הזו בדרך כלל לא גדולה, מכיוון שהצליל החשוב והמרכזי ביותר הוא צליל הפסנתר.

אורגן / אורגנית

כלי נגינה חשמלי בעל קלידים. בדרך כלל האורגן יהיה קטן משמעותית מפסנתר. בנוסף לאורגנים יש ספריה גדולה של צלילים, כלומר שניתן לנגן בצלילים שהם לא רק צליל פסנתר. ברוב האורגנים יש אפשרות גם לנגן מקצבים שונים.

האורגנים התפתחו והשתכללו עם השנים, והיום ניתן למצוא אורגנים מאוד איכותיים ומפותחים.

הבדל חשוב מאוד בין אורגניות לפסנתר הוא דבר שנקרא ״משקל הקלידים״. אם יצא לכם לנגן גם באורגן וגם פסנתר בוודאי הבחנתם בהבדל בתחושה של לחיצה על קלידים של פסנתר לבין התחושה בלחיצה על קלידים של אורגן. הקלידים של פסנתר הם קלידים ״שקולים״, בעלי תחודה כבדה יותר, לעומת קלידים של של אורגן שהם בדרך כלל קלידים ״לא שקולים״.

ישנם אורגנים המציעים קלידים ״חצי שקולים״, קלידים אלו נמצאים באמצע הספקטרום- הם גם קלים כמו אורגן וגם מעט כבדים ומלאים יותר כמו פסנתר.

---

באיזה כלי לנגן?

כמו כבר צוין לעיל, הקורס אכן מתאים לכל סוגי הקלידים. אבל בכל זאת קיימים כמה שיקולים שייתכן שתרצו לקחת בחשבון בעת בחירת כלי הנגינה שלכם.

שיקול 1: גודל:

סוגי הקלידים השונים באים גם בגדלים שונים. פסנתר כנף (מעבר להיותו היקר בחבורה) ידרוש מכם לפחות שטח של חדר קטן. פסנתר קלאסי ופסנתר חשמלי מגיעים בגודל של שידה גבוהה או שולחן. יש פסנתרים חשמלים שגודלם גם קטן יותר. אורגנים הם הקטנים ביותר (למרות שגם כאן תוכלו למצוא יוצאים מן הכלל), אורגנים הם גם הרבה יותר ניידים, וניתן להעביר אותם ממקום למקום ללא יותר מדי מאמץ.

במידה וחשוב לכם הניידות והקומפקטיות- אורגן הוא הכי קטן ונייד. הפסנתר החשמלי או הקלאסי הם כבדים יותר ובדרך כלל נדרש משלוח מיוחד כדי להזיז אותם אל הבית -  אפשר להתייחס ממש כרהיט נוסף.

שיקול 2: צליל:

הפסנתר הקלאסי יתן את הצליל הנאמן ביותר למקור, כיוון שהוא מזיז מיתרים הנמצאים בגוף הכלי, המפיקים את צליל הפסנתר. אצל שאר הקלידים, האורגן ופסנתר החשמלי, הצליל מופק באמצעות רמקולים הנמצאים בכלי הנגינה.

רוב הפסנתרים החשמליים נותנים צליל איכותי מאוד וברוב הפעמים, לרוב האנשים יהיה קשה להבחין בין צליל של פסנתר חשמלי לצליל של פסנתר. לצליל האורגן בדרך כלל יש נטיה להיות בעלי איכות נמוכה יותר מצליל פסנתר חשמלי ופסנתר רגיל (למרות שגם כאן כמובן יש ייוצאי דופן). היתרון שיש לפסנתרים חשמליים ולאורגן הוא שניתן לשלוט על עוצמת הווליום, ואף לחבר אוזניות. יתרון לא קיים בפסנתרים קלאסיים, ויכול להיות קריטי לאנשים שרוצים לנגן בלי להפריע לשאר דיירי הבית או השכנים. 

אם הצליל שמפיק הכלי הוא בעדיפות גבוהה אצליכם: פסנתר קלאסי זו האופציה הטוב ביותר, ובמקום השני פסנתר חשמלי ובמקום השלישי אורגן. 

שיקול 3: תחושת הקלידים

כמו שצוין לעיל, קיים מושג הנקרא ״משקל קלידים״ קלידים שקולים הם קלידים שהמדמים למעשה את תחושת הקלידים הכבדים בפסנתר. לאנשים שחשוב להם שהקלידים ירגישו כמו פסנתר אמיתי יוכלו למצוא קלידים שקולים בפסנתר קלאסי ובפסנתר חשמלי. ברוב המוחלט של האורגנים הקלידים הם לא שקולים (וכמובן גם כאן, יש יוצאי דופן). אם אתם בכל זאת רוצים אורגן, אבל רוצים גם שהוא ירגיש כמו קלידים של פסנתר אמיתי תחפשו אורגנים בעלי קלידים שקולים.

שיקול 4: מחיר

פסנתר כנף הוא היקר ביותר. הזולים מתחילים באיזור ה- 10,000 שקל ומעלה.

אחריו מגיע הפסנתר הקלאסי הרגיל שמחיריו נעים בין אלפי שקלים בודדים לעשרות אלפי שקלים.

ואחריו מגיע פסנתר חשמלי שאותו ניתן למצוא במחירים של 1000-2000 לדגמים הזולים ביותר עד לעשרות אלפי לדגמים איכותיים יותר.

בתחתית הרשימה מבחינת המחיר נמצא האורגן, שאת הדגמים הזולים ביותר ניתן למצוא החל מכמה מאות שקלים בודדים עד לאורגנים משוכללים, עתירי אפשרויות ומתקדמים במחירים של אלפי ועשרות אלפי שקלים.

---

אם אין לי קלידים?

הידע שיש בקורס זה רלוונטי גם לכל מי שמעניין אותו מוזיקה. גם בלי יישום פרקטי, הקורס הזה מעשיר ומפתח מאוד מבחינה מוזיקלית.

ואם בכל זאת אתם רוצים לרכוש גם את הידע הפרקטי של נגינה, ואין ברשותכם קלידים, אני ממליץ לכם לרכוש או להשיג קלידים בהתאם לשיקולים לעיל.



השלם והמשך  
תגובות

7 תגובות